на сторінку Традицій
|
|
Особливості української міфології
|
Українськи міфи характерні
тим, що вони надзвичайно природні,
пов'язані з хліборобським або
пастушим побутом наших предків. Іхні
персонажі переважно батько-господар,
мати-господиня, їхні сини і дочки, їхня
худоба та лани. У найархаїчніших
колядках і щедрівках можна зустріти
звеличення не якоїсь конкретної
родини людей, але швидше - відгомін
прославлення сім'ї небесних світил
та природних явищ: Сонця, Місяця, зірок,
дрібного дощу і т.п. Люди жили в повній
гармонії з природою і тому й Боги та
міфічні істоти були для них
природними та рідними. Візантійські
міфи на початок християнської доби
були чужі і незрозумілі стародавнім
українцям, тому вони і намагалися
зберегти свою таємну віру, часто
ховаючись по глухіх лісах та хащах,
недоступніх для місіонерів нової віри.
На жаль, мало писемних творів про
народні вірування у нас збереглося.
Характерною особливістю української
міфології є пантеїзм, тобто філософсько-релігійні
вчення, за яким Бог ототожнювався з
природою. В Україні існувала своєрідна
ієрархія Богів: на чолі всього світу
стояли найстарші Боги, котрі
керували всім життям, далі йшли нижчі
рангом Боги, а також демони, які
надавали послуги старшим Богам; у
самого "підніжжя" були люди,
наділені достатньою силою для того,
щоб побороти демонів.
У деяких народів існує чіткий
розподіл духів на злих та добрих. В
українській міфології існує відносна
байдужість до такого розподілу,
адже добро і зло, які несуть духи,
визначаються не стільки природою
самих духів, скільки їх роллю в даній
ситуації. Тому наші предки
приносили жертви різним духам, що
могли нести зло, аби задобрити їх, відвернути
від себе небажані випадки та явища.
Навіть після прийняття
християнства, як і в старі часи, так
і через тисячі років, українець
завжди ладен діяти по принципу: "Бога
люби, але і Чорта не гніви". |
|
|
|
|
|
на страницу Традиций
|
|
Особенности украинской мифологии
|
Украинским мифам характерна непривычная близость к природе, к хлеборобскому быту наших предков. Преобладающими персонажами мифов были отец-хозяин, мать-хозяйка, их сыновья и дочери, их скот и поля. В самых архаичных колядках и щедровках можно найти прославление не какой-либо конкретной семьи, а скорее - отголосок прославления семьи небесных тел и природных явлений: Солнца, Луны, звезд, мелкого дождя и т.п. Люди жили в полной гармонии с природой и потому и Боги, и мифические существа были для них естественными и родными. Византийские мифы в первой половине христианской эпохи были чужды и непонятны украинцам того времени, потому они и пытались сберечь свою тайную веру, часто прячась в густых дебрях лесов, которые были недоступны для миссионеров новой веры. К сожалению, у нас мало сохранилось письменных произведений о народных верованиях.
Характерной особенностью украинской мифологии был пантеизм, то есть
философско-религиозного учения, по которому Бог отождествлялся с природой. В Украине существовала своеобразная иерархия Богов: во главе всего мира стояли самые старшие Боги, которые управляли всей жизнью, дальше стояли Боги ниже рангом, а также демоны, которые предоставляли услуги старшим Богам; у самого "подножия" были люди, наделенные достаточной силой, чтобы побеждать демонов.
У некоторых народов существует четкий раздел духов на злых и добрых. В украинской мифологии существует относительное безразличие к такого рода разделу, ведь добро и зло, которое приносят духи, определяется не столько природой самих духов, сколько их ролью в данной ситуации. Потому наши предки приносили жертвы разным духам, которые могли нести зло, чтоб задобрить их отвратить от себя нежелательные происшествия или явления. Даже после принятия христианства, как и в старые времена, так и через тысячи лет, украинец готов действовать по принципу: "Бога люби, но и Черта не гневи"..
|
|